סוגיית מיליון הדולר לכל נוסע, כי מה שטוב לאחד לא מתאים לאחר ומה שמתאים למסלול איקס לא מתאים למסלול וואי

מזל טוב! החלטתם לצאת לחופשת שיט, בחרתם את היעד המועדף, את האנייה בה תבלו את חופשת החלומות, את הקבינה, טיסות לנמל היציאה ואפילו ארוחות במסעדות נושא וזמני ההופעות. שכחתם את סיורי החוף ? לא נורא, אנסה לעשות לכם קצת סדר.
נכון, האנייה היא היעד העיקרי שלכם , הריזורט הצף בו תבלו את מרבית הזמן בחופשה הקרובה, אבל בל נשכח שחופשת שיט מורכבת גם מטעימה של יעדי המסלול אליהם מגיעים מידי בוקר (למעט ימי ים) וחבל לפספס אותם.
באופן כללי ומקובל על כולם, בחופשת שיט לא באים לכבוש יעדים לאורכם ורוחבם, אלא לטעום מספר לא מבוטל של יעדים בזמן קצר. לדוגמא, מסלול שיט ממוצע בים הבלטי הוא כעשרה ימים, מתוכם שני ימי ים ושישה יעדים (2 לילות בסנט. פטרבורג). ההגעה לנמל היא בשעות הבוקר המוקדמות והעזיבה בשעות אחה”צ המאוחרות. לעיתים לאנייה אין אפשרות לעגון ברציף והיא חייבת לעגון מחוץ לנמל והנוסעים מועברים בספינות קטנות הנקראות Tenders.
התובנה המתבקשת, ככל שתרדו מהר יותר מהאנייה תרוויחו זמן יקר במטרה ליהנות ככל שניתן מהאטרקציות ביעד. בדקו את השעה המאוחרת ביותר בה נתן לחזור כי לא נעים לראות שער סגור, האנייה לא ממתינה למאחרים ותצטרכו להגיע בכוחות עצמכם ליעד הבא.
מה שטוב לכל טיול אליו אתם עומדים לצאת יבשתי או ימי הוא הכנה מראש. בצעו שיעורי בית, לימדו את המסלול, יעדי העגינה ומרחקם ממרכז העיר מה שיעזור לכם להחליט איזה סוג של סיור מתאים לכם: מאורגן המוצע ע”י חברת השיט, עצמאי או שילוב של שניהם.
אתרי האינטרנט של חברות השיט ואתרים אחרים מלאים במידע חשוב מהם תוכלו לינוק כמה שיותר פרטים אודות יעדי העגינה. ישנן חברות שיט, בעיקר בשיט גאוגרפי המבצעות הרצאות במהלך השיט ולפני הגעה לכל יעד מה שיכול להעמיק את הידע.

סיור מאורגן של האנייה: יתרונות וחסרונות
אם אתם קרוזיונרים בגיל הזהב, בעלי מוגבלויות או סתם עצלנים שלא מעוניינים לבזבז את זמנכם בתכנון הטיולים, סיורי חוף מאורגנים של חברת השיט הם בשבילכם, אבל לא רק, לסיורים מסוג זה הרבה יתרונות: ניסיון עשיר של חברת השיט וההיכרות עם חברות השירות והמדריכים המקומיים ירכזו עבורכם את האטרקציות העיקריות בלוח זמנים מותאם ביציאה וחזרה. במקרה של עיכוב בחזרה מובטח לכם שהאנייה תמתין לשובכם, מה שלא יקרה בטיול עצמאי. משתתפי הסיור יהיו הראשונים לרדת מהאנייה לאוטובוסים חדישים הממתינים לצד האנייה וכנ”ל בחזרה מהסיורים.
באחת מהפלגותיי הצטרפתי לסיור שיט מאורגן של קבוצה ישראלית בסנט. פטרבורג היפיפייה. בחזרה לאוטובוס מאחת האטרקציות של העיר התבשרנו שהכביש בו חנינו סגור בעקבות “תאונה קטלנית” שתי מכוניות פרטיות שנגעו קלות אחת בשנייה ולא מעוניינות לזוז. מתברר שהגברת המעורבת בתקרית לא מוכנה להזיז את הרכב עד להגעתו של בעלה ומי שאינו מכיר את רוסיה הכל יכול לקרות גם דברים הזויים כגון אלו, למרות שהמשטרה הגיעה למקום. ניסיונות המדריך המקומי עלו בתוהו ושעת האפס לעזיבת האנייה התקרבה. נס קרה והגברת נענתה בסופו של דבר לבקשות ואפשרה לנו להגיע בדקה ה-90 לאנייה.
חשוב מאוד להתעדכן ולדעת באיזו רמת קושי מדובר, מכוון שסיורי האנייה מגוונים ושונים. קרניבל קרוז ליין נוהגת לסמן את דרוג הקושי באייקון של אדם לרמה נמוכה ועד לארבעה ברמת קושי גבוהה.
יתרון נוסף בסיורי החוף של האנייה הוא החזר כספי במקרה של ביטול עד 48 שעות לפני היציאה, מה שלא יקרה במקרה של חברה פרטית מקומית. בנוסף, מדובר בקנייה בטוחה והתשלום יתבצע באמצעות כרטיס אשראי.
חסרונות: בעיקר המחיר, הסיורים לא כלולים במחיר ההפלגה וברוב המקרים יקרים במיוחד. במסלול שיט בים התיכון במקרה בו הנוסע לא מוגבל פיסי ולא סובל מבעיית שפה, אני לא רואה סיבה מיוחדת לרכוש סיורים מהאנייה במיוחד בשל קירבת הנמלים למרכזי הערים.
אם אתם אנשי טיולים אינדיבידואליים ולא אוהבים להיגרר לסיור עם מדריכים ו”עדר” סיור מאורגן הוא לא עבורכם. גם במקרים של טיולים מיוחדים שלא ברשימת סיורי האנייה: דיג, שיט קיאקים, אופני הרים, רכיבה על סוסים, שיעורי בישול מקומיים ועוד.

גם במקרים מיוחדים בהם לאנייה אין פתרון להציע לכם סיור עצמאי הוא פתרון טוב. סיפור נוסף מניסיוני הקצר : בים הבלטי מרבית האניות עוגנות 2 לילות בסנט פטרבורג רוסיה, מה שמאפשר ביקור מעמיק יותר בעיר המרשימה כולל צפייה בפתיחת הגשרים המתרחשת באחת וחצי בלילה. רוב חברות השיט לא מארגנות סיורים בשעות הקטנות של הלילה ובעלי דרכונים אמריקנים ואירופאים לא רשאים להסתובב בשעות אלו מחוץ לאנייה. אחת מהחברות הטובות שלנו, בעלת דרכון בריטי נאלצה לדאוג לאשרת כניסה לפני יציאתנו לחופשה מה שמנע את מפח הנפש להישאר באנייה מבלי להשתתף בסיור. קיימות גם חברות שיט, אומנם מעטות, המפעילות סיורים פרטיים.
ומה שביניהם…
כידוע לא הכל שחור ולבן בחיים. לעיתים בשל גודלה של האנייה היא נאלצת לעגון בנמל המרוחק ממרכז העיר והאופציות העומדות בפניכם הוא שירות של מונית יקרה, בעיות שפה או תחבורה ציבורית שתבזבז את זמנכם ותשאיר לכם זמן מועט לביקור ביעד. ישנם מקרים בהם אין צורך להצטרף לסיור האנייה אלא להיעזר בהסעות מאורגנות של האנייה להגעה למרכז העיר וחזרה. העלות יכולה להיות בסביבות ה-30 אירו לאדם. נכון, הסעות כגון אלו לא מופיעות תמיד באתרי האינטרנט של חברות השיט ולכן אחד הדברים הראשונים בהגיעכם לאנייה הוא לגשת לדלפק הסיורים ( Excursion Desk ) ולברר את כל הפרטים הדרושים.
לסיכום, האנייה היא האטרקציה המרכזית אבל אם אפשר ליהנות מכל העולמות, אז חבל לפספס יעד קסום באלסקה, אנטרקטיקה, במזרח הרחוק ובכל מקום אחר שהסיכוי שתבקרו בו שוב קטן. הזמינו את חופשת התענוגות וסיורי החוף מספיק זמן לפני …חופשה נפלאה.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=89086