מערכת מהפכנית המורכבת מסירות הצלה מתנפחות ביחידת אחסון ושיגור הממוקמת בסיפון בתוספת למתקן הובלה תשים קץ לסירות ההצלה המסורתיות. צפו בסרטון

סירות הצלה באוניות קרוזים (cruise ship lifeboat) גדולות ממוקמות משני צידי האונייה, צבועות בכתום בהיר (למעט בגוונים צהוב – חרדל, מה שמייחד את האוניות של דיסני קרוז ליין) ומיועדות פשוטו כמשמעו למקרי חירום. נשמע מפחיד, אבל סירות ההצלה המודרניות הן בטוחות, עשויות מפיברגלס קשיח, סגורות לחלוטין כדי להגן על הנוסעים ומצוידות במנועים.
במקרים רבים, סירות ההצלה מונמכות חלקית לגובה סיפון הטיילת (שביל חיצוני המקיף את הספינה – Promenade deck ) לפני שהן יורדות למים באמצעות מערכות כבלים. במגה-אוניות קרוזים הן עשויות להיות כבר בסיפון הטיילת ללא צורך להורידן. רפסודות הצלה רכות מאוחסנות במכלים גדולים בצידי הספינה משמשות כגיבוי לסירות ההצלה הגדולות יותר.

בתחילת כל הפלגה, כל הנוסעים נדרשים להשתתף בתרגיל בטיחות (safety drill). לא תידרשו לעלות לסירות ההצלה, אך תועברו למקום ייעודי באונייה המכונה תחנת יציאה (muster station), משם אנשי הצוות יסייעו לך בתהליך העלייה לסירה במצב חירום. התרגיל, כמו גם קיבולת סירת ההצלה נקבעים בהתאם לתקנים של האמנה הבינלאומית לבטיחות חיים בים (SOLAS).
חברת VIKING המתמחה במערכות הצלה לקחה את הנושא צעד אחד קדימה ויצרה את מערכת VIKING LifeCraft ™ המורכבת מספינות מתנפחות עם הנעה עצמית של ארבעה מנועים, יחידת אחסון ושיגור הממוקמת בסיפון ומתקן EscapeWay ™ שמוביל את המפונים מהסיפון לכלי השיט – פתרון פינוי מושלם בעל קיבולת גבוהה.
המערכת מכילה עד 4 סירות עם קיבולת של 200 איש בכל אחת, תחזוקה מינימלית עם אחסון משולב ותפעול קל. תופסת פחות מקום מאשר סירות ההצלה, ובכך מפנה שטח סיפון ושמה קץ כמעט לחלוטין למושג “נוף מוסתר” באוניות הקרוזים. לא פעם נוסעים מתלוננים שרכשו חדר מרפסת אך הופתעו לגלות שיכלו ליהנות רק מחלק מהנוף הנשקף מבעד למרפסת. הסיבה העיקרית לכך הן סירות ההצלה. בדיקה מקצועית של מיקום החדר תמנע הפתעות מיותרות.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=100735